Wednesday, March 13, 2013

Frukosttips - Havregröt!

På vardagsmorgnar är det en omöjlighet för mig att hinna äta någon frukost innan jag ska åka till jobbet. Dels så har jag ingen matlust så tidigt på dagen, och dels så är jag för lat för att gå upp i tid och ordna frukost.
Istället brukar jag förbereda havregrynsgröt för hela veckan på söndagskvällen. Jag fyller 5 plastpåsar med mina torra grötingredienser och slänger ner i handväskan (och jag återanvänder samma påsar i många veckor - man vill ju vara miljövänlig!). På jobbet hämtar jag varmt vatten i kaffeautomaten och blandar med en grötpåse (i en kaffekopp alltså, inte i påsen...). Kan inte bli enklare!

Jag har ett paket med torkade gojibär och ett paket med torkade tranbär på kontoret, som jag tillsätter i gröten för att få lite sötma och massa extra vitaminer, men de torkade bären kan man ju lika gärna lägg i påsen direkt hemma.

Mitt grundrecept lyder så här (1 port.):
1 dl havregryn
1 tsk linfrö
1 tsk hampafrö
ca 1/2 tsk kanel
ca 1 krm kardemumma
ca 1 krm ingefära
ca 10-15 gojibär
ca 5-6 tranbär

No comments:

Post a Comment