Friday, April 15, 2016

Sammetsgröt

Vi äter nästan alltid middagsrester till lunch, jag och dottern. Men igår fanns det inga rester och det var relativt tomt i kylskåpet så det var inte så lätt att hitta på något annat spännande. Därför passade jag på att testa detta grötreceptet som jag har sett i flera olika varianter på nätet tidigare. Ursprunget är norsk "fløyelsgrøt" (sammetsgröt, också kallat smörgröt eller falsk mannagrynsgröt), som består av smör, mjölk eller grädde, vetemjöl, socker och kanel. I många LCHF-recept byter man ut vetemjölet mot mandelmjöl, och ersätter sockret med sukrin eller sötströ (eller tar bort det helt). Jag tycker att vaniljpulver ger viss sötning, och det gör kokosmjölken också så jag tillsatte inget extra. Det behövdes heller inte tycker jag!

Här är i alla fall min variant av gröten. Det blev MÄTTANDE :-) Och så gott att vi gjorde det till frukost idag också... :-)

Ingredienser, 1 port.:
50 g smör, ghee eller kokosolja
1 stort ägg
3/4 dl kokosmjölk
1,5 tsk fiberhusk
1,5 msk kokosmjöl (2-3 msk mandelmjöl i de flesta recept jag sett, men jag ville inte ha det)
vaniljpulver
kardemumma eller kanel

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull och ta av den från plattan. Vispa ner kokosmjölken, ägget och kryddorna och tillsätt sedan fiberhusk och kokosmjöl tills gröten får den konsistensen du vill ha. Klart!
Med russin och kokosmjölk. Mmmmm!
  

1 comment:

  1. Hej! Vi har startat ett företag som säljer matprodukter via nätet - många av våra produkter är unika på den svenska marknaden. Bl.a. säljer vi molekylära pärlor som förhöjer både smak och utseende på varje måltid! Gå gärna in på vår sida, www.gastronauts.se , och titta runt.

    ReplyDelete