Thursday, October 3, 2013

Whole30

Jag tänkte att jag skulle testa en Whole30-månad. Syftet är att bryta dåliga vanor, få kroppen i balans och lära känna kroppen ordentligt. Det har blivit lite för mycket mjölkprodukter och sötsaker på sista tiden, och jag känner mig psykiskt sliten av lite olika anledningar. Så jag tänker att det kan vara bra att boota om kroppen helt och liksom starta på nytt. Jag ska bara ge mig själv helgen att få dricka lite vin och äta upp all den goda kolan och kladdkakan jag har i frysen...

Det borde inte bli några större problem tänkte jag innan jag började läsa på ordentligt - det blir ju ingen revolutionerande kostomläggning för min del eftersom jag äter åt det här hållet även i vanliga fall. Men det blir faktiskt en del ändringar. Här har jag saxat text från Under vårt tak som beskriver whole30: "Whole30 som alltså är den strängaste varianten och ger följaktligen störst resultat efter genomförandet! Skillnaden mellan Paleo 30 dagar och Whole30 är att ännu fler varor är uteslutna (även sådana som är rena Paleovaror) samt vad man får göra med varorna när de tillagas. Bearbetade varor som mandelmjöl och kokosmjöl går bort. Man får inte heller laga mat, baka eller gör efterrätter som efterhärmar vanlig mat. Tanken är att man inte bara fysiskt ska utesluta mat som är dåligt för kroppen utan också psykiskt ta bort sådant som kan liknas vid "felaktig mat och/eller skräpmat". Gör ingen Paleo pizza trots att den är baserad helt på Paleo godkända varor, baka inte ett mandelmjölsbröd även om det endast innehåller mandelmjöl, ägg, kokosolja, linfrön, solroskärnor och valnötter - alltså strikt Paleo. Laga inget som kan efterlikna skräpmat - pizza, efterrätter, smoothie, raw kladdkaka, kalla-det-vad-du-vill-bollar eller baka bröd. Även här är sömn och motion viktig precis som i Paleo 30 dagar."

Oops, jag ångrar mig nästan innan jag har startat... Men. Det är bara 30 dagar! Jag ska i alla fall göra ett försök.

Jag följer instruktionerna på denna sidan, och översatt till svenska är reglerna alltså:


  • Äta massa kött, fisk, ägg, nötter, oljor och grönsaker. Lite frukt går också bra.
  • Vinäger är tillåtet att använda
  • Kaffe och te är tillåtet (men jag tar bort det också och dricker bara örtte)
  • Inga sötningsmedel av något slag
  • Ingen alkohol (inte ens i matlagning) och ingen tobak
  • Inga spannmålsprodukter
  • Inga mjölkprodukter (men ghee går bra)
  • Inga baljväxter (men gröna bönor går bra)
  • Ingen potatis (men sötpotatis går bra)
  • Inga processade livsmedel (men minimalt behandlade produkter som kokosmjölk, krossade tomater, oliver på burk etc. går bra - så länge de är utan tillsatser)
  • Inga tillsatser (framför allt inte natriumglutamat, karragenan eller sulfiter)
På måndag startar jag. Wish me luck!

2 comments:

  1. Åh, det ska bli kul att följa! Då önskar jag få reda på samtliga mål du äter varje dag. Vill gärna köra det med nämligen!! =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är bra att jag får några följare på det här projektet... Då blir det nog lättare för mig att fullföra! Ska försöka skriva upp allt jag äter och dela de flesta recepten!

      Delete