Tuesday, September 24, 2013

LCHF-kola

Ljuvligt god smörkola som smälter i munnen... När den kommer direkt från frysen är den lite kola-seg och det är då den är som bäst tycker jag :-)
Och med 96% fett får man väl ändå kalla detta äkta LCHF-godis...? :-)

Ingredienser:
1 dl vispgrädde
25 g smör
1 msk sukrin
evt. 5 droppar Stevia toffee för att få extra kolasmak - men det är inte nödvändigt

Gör så här:
Blanda alla ingredienserna i en liten kastrull och koka upp (passa noga så att det inte kokar över!). Sänk sedan värmen och låt stå och puttra i ca 15 minuter. Rör om då och då. Kolan är färdig när den börjar ändra färg från gul till ljusbrun kolafärg. Låt svalna något och fördela sedan kolakrämen i knäckformar, eller häll upp på ett bakplåtspapper. Låt stelna i kylen och skär sedan i bitar. Förvara i frysen.
 
 

4 comments:

  1. Den här var verkligen farligt god! Dock så körde jag utan stevia, blir det inte väldigt sött med 5 steviadroppar i? Tar du mindre sukrin då?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har inte använt mindre sukrin när jag har haft steviadroppar - och tycker inte att det blir för sött. Men det är ju en smaksak och man får prova sig fram :-)

      Delete
  2. måste bara fråga... min "smet" skär sig under koktiden... gör jag ngt fel?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hm... Kanske för hög temperatur? Eller lite för lång koktid? Eller att du borde röra om lite oftare - alla spisar är ju olika. Jag kokar upp "smeten", och sänker sedan till spisens lägsta temperatur och låter det stå och puttra försiktigt tills det börjar tjockna lite och så smått ändra färg - ca 15-20 minuter. Rör ungefär 5-6 gånger under tiden och har aldrig upplevt att det skär sig. Prova igen - det är verkligen löjligt gott godis :-)

      Delete