Monday, September 16, 2013

Meatfree Monday: Svamp- och nötfärs

Det är inte alltid så enkelt att hitta bra vegetariska LCHF-recept - speciellt inte om man försöker undvika mjölkprodukter. Men vi försöker ändå att äta helt vegetariskt en dag i veckan. Jag inbillar mig att det är bra både för kroppen och miljön - en del av mina 11 år som vegetarian sitter nog kvar i huvudet... :-) Och idag lyckades jag få till en helt vegansk LCHF-rätt som blev väldigt god!
Detta är en färs som går alldeles utmärkt att äta rå, om man är inne på rawfood - men man kan med fördel värma den. Vi åt färsen i paprikahalvor som jag hade i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter.

Tillägg: Dagen efter åt vi färsen som blev över på chiaknäcke - som en tapenade. Det var jättegott, och fick högt betyg av sambons bror som är på besök nu. Han tyckte att knäcke + färs/tapenade + chevré var en bra kombo.

Ingredienser, 2 port.:
1 dl solrosfrö
0,5 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 tsk glutenfri sojasås
1 msk kokosolja
0,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
1 msk Mexicansk chilipulver (blandning av chilipeppar, nejlika, kryddpeppar, oregano, spiskummin, koriander, vitlök och cayennepeppar), eller andra kryddor man föredrar
250 g champinjoner
1 dl valnötter

Gör så här: 
Mal solrosfröerna till ett ganska fint mjöl i en matberedare. Dela den gula löken i lite mindre bitar och tillsätt lök, pressad vitlök, sojasås, kokosolja, salt, peppar och övriga kryddor och blanda ihop till en kletig röra. Lägg i champinjoner (också delade i mindre bitar) och valnötter och mixa till den konsistensen du vill ha.  
 

No comments:

Post a Comment