Friday, May 3, 2013

Crunchy lakritschoklad

Två saker ledde fram till denna chokladen...
1. Att jag såg en burk lakritspulver i butiken igår
2. Att jag var extremt sugen på något "extra" idag
Så då började jag gräva i skåp och lådor för att se vad jag hade hemma och vad jag kunde hitta på för gott. Resultatet blev riktigt smarrig lakritschoklad :-) Fullträff på första försöket!

Ingredienser:
100 g kakaomassa
50 g kakaosmör
50 g kokosolja
2 tsk sukrin gold
1 tsk honung
2 msk lakritspulver
1/2 tsk vaniljpulver
en näve finhackade naturella cashewnötter
en nypa Himalayasalt

Gör så här:
Smält kakaomassa, kakaosmör, kokosolja och sukrin gold i vattenbad. När allt har smält så smaksätter man med lakritspulver, vaniljpulver, och eventuellt 1 tsk agavesirap (eller annan sötning) om man tycker att det behövs. Tillsätt lite i taget av allt, och smaka av under tiden så att du får den smaken du själv vill ha! Låt röran svalna lite innan du häller den i en plastfolieklädd form (jag använde en fyrkantig matlåda som var ganska lagom i storlek). Strö över hackade cashewnötter och Himalayasalt och ställ in i frysen. Efter ca en halvtimma kan man ta ut formen igen, och dela chokladen i mindre bitar.

No comments:

Post a Comment