Sunday, December 29, 2013

Enkla hälsotips för 2014

2013 närmar sig sitt slut, och 2014 väntar runt hörnet. Ett nytt år med nya möjligheter.
Och nyårslöfte eller inte, vi är många som tänker att vi ska bli lite hälsosammare varje nyår. Det är inte så svårt egentligen - men man måste sätta mål som faktiskt går att nå. Att köpa gym-kort och lova sig själv att träna 3 dagar i veckan när man inte har tränat förut är i stort sett alltid dömt att misslyckas.
Här kommer några av mina tips, som jag påminner mig själv om ofta:

Rör på dig
Lite är bättre än ingenting. Köp till exempel en stegräknare och skriv upp hur många steg du går varje dag. Sätt inte 10 000 steg om dagen som mål om du vet att det blir svårt att nå! (det ÄR svårt - om man till exempel som jag har ett stillasittande jobb och lång resväg till och från jobbet). En 10-minuters kvällspromenad runt kvarteret är bättre än ingenting - och så kan man öka det vartefter. Om det inte blir mer än 2000 steg så är det helt ok - du kan ju försöka slå det dagen efter istället? Jag tror att mästringskänslan är väldigt viktig för motivationen hos de flesta av oss, och då är det bättre att sätta låga mål till att börja med.

Drick vatten
Du har hört det förr, eller hur? Men vatten är väldigt viktigt för att kroppen ska fungera optimalt. Överdriv inte, det är inte nödvändigt att bälga i sig - men känner man törst så har man druckit för lite.

Få din skönhetssömn
Här är min största förbättringspotential, helt klart. Väldigt ofta kommer jag i säng alldeles för sent på kvällarna... Sömn är extremt viktigt för kroppens återhämtning. Det är också väldigt viktigt för hormonproduktionen, humöret, viktkontroll med mera.

Ät bättre mat
Vad som är bättre mat för dig vet du bara själv. Men gör små förändringar som du känner att du kan leva med i längden. Till exempel: ät mer grönsaker, köp mer ekologiskt, odla själv det du kan, plocka svamp och bär själv, ät mindre/inga spannmålsprodukter, ät mindre kolhydrater, ät kokosolja varje dag, ät mindre/inget socker osv. Sätt upp dina egna mål, och utgå från din situation idag.

Ta hand om dig själv
Ge dig själv egentid då och då. Kryp upp i soffan med en stor kopp te och en bok, åk på spa, ta en skogspromenad eller gör något annat som får dig att slappna av, stressa ner och som ger tid till lite vardagsfilosofi. Själen är lika viktig som kroppen.

GOTT NYTT ÅR!
Vi ses igen nästa år!

6 comments:

  1. Vad klok du är älskade dotter! Önskar dig/er ett riktigt Gott Nytt År!

    ReplyDelete
  2. Kanonbra tips som alla borde läsa och leva efter! :)
    Ha en underbar Nyårsafton och Gott Nytt År!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  3. Vettiga och sunda tips som alla bör tänka på! Jag ska försöka ta hand om mig själv bättre :) Gott nytt år!

    ReplyDelete