Saturday, December 14, 2013

Kokosglass (paleo-ish)

En fantastiskt härligt krämig fettbomb som gör mycket nytta i kroppen. 

Jag har tagit utgångspunkt i Dave Asprey´s glassrecept, men gjort ganska många ändringar. Hans mängd sötningsmedel är till exempel helt sjuk (1-2 dl sukrin!!!) och passade inte mig alls. Dessutom så hade jag inte MCT-olja hemma när jag började testa receptet så jag har provat mig fram med kokossmör och kakaosmör istället (bägge delar blev väääldigt gott... Här kommer receptet med kokossmör). Och så har jag minskat mängden ägg + gulor för att: 1. då får en batch plats i min glassmaskin och 2. då får jag 3 äggvitor över som jag kan använda för att baka bröd - och inget spill, det gillar jag.

Ekologiskt (grass-fed) smör är primal/paleo enligt vissa, enligt andra är det inte det. Mark Sisson skriver till exempel så här: "It is essentially pure animal fat with only minor traces of dairy proteins and sugars remaining, and for that reason I consider it a worthwhile staple."
För min egen del är det inte speciellt viktigt om det är godkänt som paleomat eller inte. Det viktigaste är hur min kropp reagerar på det, och smör går bra. Det är det som är min filosofi kring min kost - att äta för att må bra. Men tål man inte smör så kan man säkert byta ut det mot annat fett i detta receptet. Mer kokosolja och kokossmör till exempel.

Ingredienser:
100 g smör
100 g kokosolja
1 dl kokosmjölk
1 dl kokossmör
3 ägg
3 äggulor
2 msk sukrin, eller annan sötning
1 tsk vaniljpulver

Gör så här:
Smält smör och kokosolja i en kastrull på spisen och ställ åt sidan så att det svalnar lite.
Vispa ägg, äggulor, vaniljpulver och sukrin pösigt, blanda i kokosmjölk, kokossmör och smör/kokosolja. Häll smeten i en glassmaskin och följ glassmaskinens beskrivning på hur man gör glass i maskin.

2 comments:

  1. Mmm...det här låter jättegott! Måste bara först göra en sats med kokossmör!
    Men jag ser inte hur mycket kakaosmör det ska vara i receptet...
    Ha en fin tredje advent!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
    Replies
    1. I just detta receptet har jag inget kakaosmör, det var en annan batch jag testade med det. Jag ska förtydliga det i receptet!
      Ha en fin tredje advent du också - och tack för julstämningen på din blogg :-)
      Kram

      Delete