Sunday, September 21, 2014

En intressant matstudie... Del 1

För ett tag sedan skrev jag upp allt jag åt hela dagen, och använde mig sedan av matkalkyl.se (gratis sida, väldigt nyttig men lite komplicerad till att börja med) för att få ett hum om hur mycket av alla  mikro- och makronäringsämnen jag får i mig. Väldigt intressant! Och om någon nu skulle tveka så kan jag meddela att man definitivt får i sig alla näringsämnen man behöver "trots" att man får 75% av sin energi från fett. Såklart ;-)
Just denna dagen "fuskade" jag en del med mjölkprodukter så menyn är inte paleo, men jag ska göra en beräkning en dag när jag äter strikt paleo också.

Menyn var:

Frukost:
Kaffe med ägg och kokosolja
Kefir med blåbär

Lunch:
Spaghettipumpa med pesto och riven Saganaki-ost

Fika/Mellanmål:
Morot
Squashmuffins

Middag:
Smörstekt sill med blomkålsmos, lingon och haricot verts

Kvällssnacks:
Jordnötter

Makronäringsämnena fördelade sig så här:
Fett               181.1 g (74 E%)
Kolhydrat     60.5 g (11 E%)
Protein          80.6 g (15 E%)
Kcal              2194

Och mikronäringsämnena kan ni se i bilderna här nedan. Att man inte får full pott på absolut allt varje dag är inget att bry sig om så länge man får i sig det man behöver på en vecka. Järnet bekymrar mig överhuvudtaget inte eftersom jag lagar nästan all mat i gjutjärn och därmed får i mig mycket den vägen. Fettsyreprofilen ser ju helt fantastisk ut en dag när man har ätit sill :-) Och transfetterna kommer huvudsakligen från smör - och är därmed ofarliga naturliga, animaliska transfetter i motsättning till de farliga industriellt framställda transfetterna.
 
 

No comments:

Post a Comment