Tuesday, November 5, 2013

Lax med cashewtäcke

Galet god och enkel laxrätt, som jag hittade på av lite rester som jag hade hemma. Nästa gång jag gör detta (och det kommer jag att göra mååånga gånger till) så ska jag nog ha lite grovhackade rostade cashewnötter på toppen också - så att man först får det krämiga smör-täcket och sedan lite "crunch" också.

Ingredienser, 3 port:
1 tsk kokosolja
ca 400 g vildfångad laxfilé
ca 1/2 burk cashewnötsmör (=100-125 g)
1/2 citron
salt och peppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en ugnsfast form med kokosolja och lägg i laxen. Pressa över saften av en halv citron och bred på cashewsmör över hela fisken. Salta och peppra. Stek i ugnen i 15 minuter. Sätt sedan på grillfunktionen i några minuter så att cashewsmöret får en fin, brun yta (men passa noga så att det inte blir bränt!).
Servera till exempel med blomkålsris och grönsaker.
Fina fisken
Med blomkålsris och grönsaker

7 comments:

  1. Vad gott det låter med nöttäcke på lax! Mums!
    Ha en fin dag!
    kram
    //Lana

    ReplyDelete
  2. Låter gott! Har aldrig testat cashewsmör men jag gillar cashewnötter.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cashewsmör är jättegott, väldigt "lent" i smaken. Och det passade väldigt bra som krämigt täcke på fisken!

      Delete
  3. Hur i hela friden lyckades du med att få ditt så slätt och fint? Mitt gick inte alls att bre på fisken... Jag håller tummarna för att det smakar lika gott ändå ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det smakade fantastiskt gott! Blev väldigt gott med hackade nötter över med! Kommer helt klart göras fler gånger!

      Delete
    2. Jag rörde runt ordentligt i smöret först, så att det blev så oljigt som möjligt innan jag bredde ut det. Men vad bra att det smakade bra i alla fall! :)

      Delete