Wednesday, December 21, 2016

Carobkola - Smörkola utan sötningsmedel

Både vaniljpulver och carobpulver tillför lite naturlig sötma, så jag provade att göra en sats smörkola helt utan andra sötningsmedel än dessa kryddor. Det blev förvånansvärt bra tycker jag! Kolorna funkar alldeles utmärkt att äta som de är, men tycker man ändå att det blir för lite sötma så rekommenderar jag att äta dem tillsammans med mina vanliga smörkolor (som jag numera tycker är alldeles för söta...).

Ingredienser:
50 g smör
1,5 dl grädde
1 tsk vaniljpulver
1 tsk carobpulver

Gör så här:
Mät upp alla ingredienser i en liten kastrull och koka upp under omrörning. Låt sedan sjuda på svag värme i 15-20 minuter. Rör om med jämna mellanrum. Kolan är färdig när den har blivit tjock och trögflytande. Häll upp i knäckformar och ställ i kylen.
Carobkola + smörkola = GOTT!
 
 

No comments:

Post a Comment