Sunday, January 1, 2017

Tarmhälsa

Gott nytt år alla!
Jag brukar inte ge några nyårslöften, men i år har jag faktiskt gjort det. Mitt nyårslöfte till mig själv är att dagligen tillföra kroppen probiotika i olika former.

"Ny" forskning visar att allt från övervikt, depressioner och Alzheimers kan ha sin orsak i obalans i tarmfloran. Probiotiska bakterier har en balanserande effekt på immunsystemet och hjälper oss alltså att hålla oss friska. 


Antibiotika kan ju vara nödvändigt att ta ibland när man är sjuk, och antibiotika är mycket effektivt för att slå ut elaka bakterier. Tyvärr stryker även de goda bakterierna med, så om man någon gång tagit en antibiotika-kur bör man vara speciellt noga med att få i sig probiotika. Efter en antibiotikakur har ofta bakteriebalansen i magen blivit rejält rubbad. Men genom små ändringar i kosten kan man ganska enkelt förbättra sin tarmflora radikalt.

Tillför:

  • Kombucha (kan köpas på t. ex Bodystore - eller gör egen! Recept finns HÄR)
  • Äppelcidervinäger (Bragg's är enligt mig en av de bästa, och kan t ex köpas på Bodystore)
  • Mjölksyrade grönsaker som t. ex surkål och kimchi (Tistelvind är ett bra märke, som finns i många välsorterade mataffärer)
  • Naturell yoghurt och fil, om du tolererar mjölkprodukter
Ta bort:
  • Socker
  • Gluten
  • Alkohol
För den som vill fördjupa sig ytterligare i ämnet så finns det massor av bra böcker att läsa! Dessa två har jag själv, och kan rekommendera: 
  • Guilia Enders; Charmen med tarmen - allt om ett av kroppens mest underskattade organ
  • Martina Johansson; Magstarkt! En bok om tarmfloran och magens nervsystem
Ett glas läskande kolsyrad hallon-kombucha!

No comments:

Post a Comment