Monday, October 31, 2016

Oliv- och vitlöksspäckad lammstek

Jag har i alla år trott att jag inte gillar lamm... Varför vet jag inte - kanske för att vi aldrig åt det när jag var liten, eller kanske för att jag någon gång blivit serverad lamm som smakar kofta. Men de senaste ca 2 åren har jag upptäckt att lamm ju faktiskt är jättegott! Tyvärr är Sverige "först i världen med att satsa i stor skala på lammuppfödning inomhus" - så se till att du köper kött från lamm som har gått ute - gräsbete ger ett naturligt omega-3 berikat kött!

Ingredienser, 4 port:
ca 1-1.2 kg lammstek
ca 1 dl oliver, urkärnade
4-5 vitlöksklyftor
salt och peppar
smör, ghee eller olja att bryna i

Gör så här:
Putsa steken fri från hinnor. Dela oliver och vitlöksklyftor i mindre bitar. Använd t ex ett brynstål att göra hål i steken med, och stick ner vitlök och oliver i hålen. Gnid sedan in steken i salt och peppar. Bind upp steken med snöre och bryn den runt om i smör/ghee. Stick in en köttermometer på det tjockaste stället och lägg steken i en ugnsfast form. Strö över överblivna oliver och vitlök och häll en skvätt vatten i formen. Ställ in den i ugnen och stek tills termometern visar 62–65° (ca 60–80 minuter). Lamm är godast om köttet är rosa inuti! Ös lammsteken några gånger med skyn under stekningen.
Här är lammsteken serverad med grönsakslåda

No comments:

Post a Comment