Saturday, February 14, 2015

Snabb chokladkaka

Detta receptet har jag hittat hos Baka Sockerfritt. Jag hade inte färska dadlar hemma, som det är i hennes recept, så jag provade med blötlagda torkade dadlar istället. Smeten blev nog då lite torrare än hennes, så jag uteslöt kokosmjölet och lade till kokosolja istället. Och så använde jag köksmaskin när jag blandade ihop allt, så valnötter/pekannötter blev mer som mjöl än som hackade nötter - men slutresultatet blev kanonbra!
Perfekt om man blir akut fikasugen... Det tar bara 10-15 minuter att slänga ihop kakan :-)

Ingredienser:
1/3 stor eller ½ liten mogen avokado
130 gram val- och pecannötter
2 msk kokosflingor
ca 60 gram blötlagda torkade dadlar 
2 msk kakao 
2 krm vaniljpulver
1 tsk honung
1 msk kokosolja (med smak)

Gör så här:
Mixa nötter och dadlar i en köksmaskin till en ganska slät massa. Tillsätt alla övriga ingredienser och mixa ihop allt. Lägg smeten i en bakplåtspappersklädd form, och låt stelna en stund i kylskåpet för att kakan ska bli lättare att skära i.

No comments:

Post a Comment