Saturday, February 28, 2015

Paleo Snickers

Detta receptet kommer från boken Hello Green av Josefine Jäger. Min syster bjöd mig på dessa när jag var på besök hos henne i höstas, och jag har nästan inte kunnat sluta tänka på dem sedan dess... Nu har jag äntligen fått tid att göra dem själv också. De smakar precis som Snickers-glass. På riktigt.
I originalreceptet blir det 6-8 bars - men jag tycker det är bättre med fler bitar så jag gör dem som kakor istället.

Ingredienser:

Botten:
1 dl naturella cashewnötter
0,5 dl jordnötssmör (cashewnötssmör för strikt paleo)
2 msk honung 
0,5 tsk vaniljextrakt
en nypa havssalt

Fyllning:
10 medjool-dadlar, urkärnade (eller 1 dl dadelpuré)
1 msk kallpressad kokosolja, flytande
0,5 tsk vaniljextrakt
en nypa havssalt
1 dl jordnötter, saltade och rostade (cashewnötter för strikt paleo)

Täcke:
100 g choklad, minst 70% kakaohalt

Gör så här:
Botten: Kör cashewnötterna till ett fint mjöl i en matberedare. Tillsätt jordnötssmör, honung, vanilj och salt och kör allt till en smidig massa. Gör en rulle av massan och dela den i ca 15 lika stora bitar. Forma bitarna till kakor och lägg dem på en tallrik täckt med bakplåtspapper. Låt stå i frysen medan du gör fyllningen.
Fyllning: Mixa dadlar, kokosolja, vanilj och salt till en slät smet. Bred ut fyllningen på kakbottnarna (använd fingrarna, men doppa dem först i kallt vatten - annars fastnar allt på fingrarna istället för på kakbottnarna...). Fördela jordnötterna på toppen av fyllningen och låt sedan stå i frysen i ca två timmar, eller tills fyllningen har stelnat. Smält då chokladen och häll över bitarna. Ställ kallt så att chokladen stelnar.
Förvara i frysen.
 

No comments:

Post a Comment