Wednesday, May 24, 2017

Rabarberkyckling

Jag vill gärna ta hand om allt som växer i trädgården, och just nu har jag mycket rabarber. Paj vill jag inte äta varje dag även om det är väldigt gott, så nu försöker jag hitta på andra saker att göra med alla mina rabarber - som helst inte involverar så mycket sötning.
Jag har en sats kombucha på gång, som jag har smaksatt med rabarber - det har jag stor tro på! Men jag behöver hitta/hitta på fler saker att göra med rabarber. Här har jag provat rabarber i en kycklingrätt efter inspiration från ett Arla-recept jag hittade. Det blev jättegott!
Har du några andra tips?

Ingredienser:
3-4 kycklingfiléer (beroende på storlek, de flesta kycklingfileéer man köper i vanlig butik idag ser ju snarare ut att komma från kalkoner tycker jag...)
ca 1/2 purjolök
400 ml kokosmjölk
150 g rabarber
2 vitlöksklyftor
ca 1 tsk honung
salt och peppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Dela kycklingen i mindre bitar och bryn den i en stekpanna så att den får fin färg. Salta och peppra. Lägg de brynta kycklingbitarna i en ugnsfast form och strö över skivad purjolök.
Koka upp kokosmjölken med skivad rabarber, pressad vitlök, honung, salt och peppar. Smaka av så att du får en lagom sötma/sälta.Låt koka ihop i några minuter. Häll såsen över kycklingen och ställ in formen i ugnen i ca 15 minuter (eller tills kycklingen är färdig).
 

No comments:

Post a Comment